Rivierengebied

Gebruikers deelauto's in de problemen

© Omroep Gelderland
CULEMBORG - Kan ik wel of niet met de auto op pad? Die vraag spookt de afgelopen drie weken door de hoofden van gebruikers van deelauto's in Culemborg. Van de ene op de andere dag is het wagenpark van MyWheels meer dan gehalveerd. Wat is er aan de hand?
Een van de gebruikers die met zijn handen in het haar zit, is Miles Copping. Hij is fervent gebruiker van de deelauto's. “Ze hebben zeven auto’s geblokkeerd omdat de apk verliep en het einde van het leasecontract in zicht was. Maar ze konden of wilden niet aangeven of er vervangende auto’s werden geregeld.”
Miles Copping was altijd erg tevreden over de deelauto's:
Te weinig deelauto's in Culemborg
Met een gehalveerd wagenpark, maar een gelijk gebleven aantal gebruikers ontstond er een stormloop op de overgebleven deelauto’s. “Voorheen was er altijd wel een auto beschikbaar, maar met slechts zes deelauto’s werd dat steeds lastiger. Je moest hem echt een aantal dagen van tevoren reserveren om zeker te zijn dat je ook weg kon. De flexibiliteit was weg.”
Ondanks meerdere verzoeken vanuit de gebruikers om duidelijkheid te krijgen, blijft heldere communicatie vanuit MyWheels uit. Om een einde te maken aan de onzekerheid neemt Coppins contact op met Omroep Gelderland. En dat heeft effect: MyWheels komt over de brug met een reactie.

'Oprechte excuses'

“Door heel Nederland vervangen we op dit moment zo’n 750 auto’s. Dat is een monsterklus waar we met relatief weinig mensen aan werken", aldus de woordvoerder. "In de ideale wereld hadden we eerst een auto klaargezet en daarna de auto weggehaald. Dat is hier niet gebeurd. Onze oprechte excuses, ook voor het uitblijven van communicatie. Voor het einde van volgende week zijn alle auto's in Culemborg weer teruggeplaatst met nieuwe modellen."
Het wagenpark van MyWheels heeft volgens de woordvoerder te maken met groeipijn. "Dit jaar schalen we op naar zo'n drieduizend auto's. En daarnaast is het de eerste keer dat we zo'n grote uitstroom van auto's meemaken. In steden als Utrecht en Amsterdam vervangen we ook op grote schaal auto's, maar daar is het wagenpark zo groot waardoor onze klanten er daar niets van merken. Voor een relatief kleine kern als Culemborg is dat helaas anders. Achteraf gezien hadden we het anders moeten aanpakken."

Kop koffie en heldere afspraken

Culemborger Hans Dirkse is als fanatieke gebruiker van de deelauto's blij met de excuses. "Maar de gang van zaken zou beter kunnen. Vooraf communiceren is ontzettend belangrijk. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn. We gaan binnenkort een kop koffie drinken met mensen van MyWheels en een aantal gebruikers uit Culemborg. Dan hopen we heldere afspraken te maken zodat we dergelijke situaties zoals nu in de toekomst kunnen voorkomen."
Ondanks alles blijven Coppins en Dirkse ontzettend blij met het principe van autodelen. "Het voorkomt dat straten volstaan met auto's omdat je er samen een deelt. Maar je hebt wel een bepaald minimum aan auto's nodig, want anders is de flexibiliteit weg. En dat is onaantrekkelijk."

Autodelen op het platteland?

MyWheels heeft de intentie om het delen van auto's overal mogelijk te maken. Maar hoe staat het dan met het platteland? "Om het principe van autodelen organisch succesvol te maken hebben we een bepaalde bevolkingsdichtheid nodig", aldus de woordvoerder.

"Voorlopig focussen we ons erop om de operationele zaken goed te regelen. We breiden ons wagenpark daarom alleen uit op de plekken waar we al zitten. In Gelderland moet je dan denken aan steden als Arnhem, Nijmegen en Wageningen waar het autodelen al erg goed loopt. Volgend jaar kijken we hoe we verder willen en kunnen groeien."