Gelderland

'Kindertelefoon' voor ouders: met deze vijf kwesties bellen ze het vaakst

Een moeder die aan het bellen is, ter illustratie
© Pexels
ARNHEM - We kennen allemaal wel de kindertelefoon, maar wist je dat er nu ook een lijn speciaal voor ouders bestaat? Voor opvoedvragen die je liever anoniem bespreekt, kun je namelijk terecht bij De Oudertelefoon. Want: 'wie heeft er nou geleerd voor opvoeden?'
"Onze lijn is bedoeld voor ouders en opvoeders", vertelt directeur Elsbeth Vermeulen. Ze is klinisch psycholoog en daarnaast werkzaam voor De Oudertelefoon. De lijn is opgericht in 2020, middenin de coronacrisis. "De kindertelefoon stond in die tijd roodgloeiend met vragen van ouders. Er was voor hen namelijk nog helemaal geen plek waar ze terecht konden."
In een steeds individualistischere samenleving waarin sociale media een grote rol spelen, wordt de druk op ouders steeds groter, stelt Vermeulen. "We gaan steeds minder snel het gesprek met elkaar aan en houden onderwerpen zoals opvoeden meer voor onszelf. Daardoor vergeten we vaak dat er aan de keukentafel ook gewoon een luisterend oor kan zijn."
Het vrijwilligersteam van De Oudertelefoon krijgt dus te maken met uiteenlopende problemen van ouders. Dit zijn de vijf meest voorkomende:

1. Hoe houd ik alle ballen in de lucht?

"We krijgen vaak ouders aan de lijn die niet weten hoe ze alle ballen in de lucht moeten houden als het gaat om opvoeding. Hierin speelt de rol van de partner een belangrijke rol. We merken vaak dat de vrouw veel meer oppakt binnen het gezin waardoor het soms te veel kan zijn. Een belangrijke verdeling van taken is dus noodzakelijk."
"Ook is het belangrijk om je te realiseren dat het voor alle ouders en opvoeders wel eens zwaar is. Opvoeden is voor niemand zo vanzelfsprekend als het lijkt. Vooral als je net samen vader en moeder bent geworden is dat een hele nieuwe dimensie. Je bent dan nog niet gewend om er met elkaar over te praten. Voor veel van hen is het dan ook een opluchting om het er met ons over te hebben en te horen dat iedereen het wel eens moeilijk heeft in bepaalde fasen."

2. Communicatie met partner en kind

"Ouders krijgen regelmatig te maken met een kind dat niet wil luisteren of een partner die niet snapt wat ze precies bedoelen. Het kan bijvoorbeeld heftig zijn als je als ouders samen iets gedaan moet krijgen, maar niet op één lijn zit. Dit soort miscommunicatie kan soms uitlopen op een conflict. Wij geven dan advies."
Ouders vinden sommige onderwerpen taboe of ze schamen zich er voor

3. Ouders met pubers

"Wanneer je kind begint met puberen zal het een seksuele- en identiteitsontwikkeling ondergaan . Hierdoor zal de communicatie tussen ouder en kind veranderen. Er kunnen flink grenzen worden opgezocht, wat veel ouders extreem ingewikkeld vinden. Ook vinden zij sommige onderwerpen taboe of schamen zij zich er voor, waardoor ze het niet met vrienden willen bespreken. Ze vinden het dan fijner om even met ons te bellen en te checken of het gedrag van hun kind normaal is en hoe ze er het beste mee om kunnen gaan."

4. Gescheiden ouders

"We worden vaker gebeld door gescheiden ouders die er niet uitkomen met hun ex-partner. Ook zijn ze wel eens bang om hun kind te verliezen: 'als ik niet toegeef aan de wensen van mijn kind willen ze niet meer bij mij wonen', is hun grootste angst. Er zit vaak een groot verdriet achter deze verhalen."

5. 'Mijn kind gedraagt zich anders'

"Ouders maken zich wel eens zorgen als hun kind zich anders gedraagt dan normaal of als het zich anders gedraagt dan andere kinderen in de omgeving. Veel voorkomende voorbeelden daarvan zijn het hebben van driftbuien of niet willen eten of slapen. De vraag aan ons is dan vaak: 'Heeft iedere tweejarige dit of hebben wij gewoon pech?' We nodigen de ouder dan uit om verder te kijken. Geen enkel kind ligt als tiener nog steeds op de vloer van de supermarkt te krijsen."

Heftige problematiek

De meeste onderwerpen komen dus regelmatig terug maar er wordt soms ook gebeld voor heftigere problematiek als een kind crimineel gedrag vertoont. "Hun vraag is dan of ze hun kind wel of niet moeten aangeven bij de politie." Dit soort situaties komen niet zo vaak voor bij De Oudertelefoon.
Dankzij hun methodiek kunnen ze de meeste ouders wel verder helpen. "Alleen als er sprake is van fysieke problematiek kunnen wij helaas niet helpen. In dat soort gevallen adviseren wij de ouder dan ook om contact op te nemen met een arts." Ook als een gesprek van drie kwartier niet genoeg is omdat de situatie zo complex is, is het beter als een ouder intensievere hulp zoekt.

De Oudertelefoon

De Oudertelefoon is er dus voor iedere ouder en opvoeder. Daarbij vertelt Vermeulen dat 'geen enkel probleem te groot of te klein is.' Ze merkt dan ook dat sommige ouders niet durven te bellen, omdat ze bang zijn dat hun probleem niet serieus genoeg is. "Je bent altijd welkom om met ons te praten. Twijfel dus niet en bel vooral!"
De Oudertelefoon is te bereiken via het telefoonnummer 085 130 46 85. Ook kun je een chatbericht sturen via hun website: oudertelefoon.nl/chatten.