Arnhem en omstreken

Regio's waarschuwen minister: pak knooppunten aan

Files bij knooppunt A1/A30 zijn aan de orde van de dag.
© Omroep Gelderland
ARNHEM - Muurvast staat het er dagelijks. En niet eens meer alleen in de spits. De A2 tussen Deil en Vught, maar ook de aansluiting van de A1 met de A30 bij Barneveld en het knooppunt Hoevelaken. Het zijn belangrijke verkeersaders waarvan minister Mark Harbers twee weken geleden opeens zei: de geplande aanpak op korte termijn, gaat niet door. Maar de regio Rivierenland en de regio Foodvalley laten het er niet bij zitten.
Een gebrek aan mankracht, te weinig geld en vooral de beperkte stikstofruimte dwingen het ministerie naar eigen zeggen tot een moeilijke keuze. De ruim vier miljard euro die was bedoeld voor bijvoorbeeld de verbreding van de A2 tussen Deil en Vught, of de aanpak van de aansluiting van de A1 met de A30, zal nu worden ingezet voor groot onderhoud. Dat is althans de inzet van minister Harbers, maar hij moet er wel nog over in debat met de Tweede Kamer. En daar hebben de Gelderse regio's nu hun hoop op gevestigd.

'Woningen bouwen zonder infrastructuur aan te pakken, gaat niet'

"We hebben eerder al de minister benaderd, maar we willen ook dat de Kamerleden de minister bevragen over wat nu precies de gevolgen zijn van zijn voor nemen voor de regio", reageert een woordvoerder van de Regio Foodvalley, het samenwerkingsverband tussen acht Gelderse gemeenten. "De gevolgen zijn groot. De filedruk is gigantisch en er gebeuren veel ongelukken." De regio waarschuwt het kabinet: "Aan de ene kant krijgen wij heel veel vragen uit Den Haag om op te lossen, denk aan de het bouwen van woningen, maar vervolgens worden projecten die echt nodig zijn niet opgelost. Dan wordt het heel erg lastig om daar uitvoering aan te geven."

'Wij zijn hier erg van geschrokken'

Ook in het zuidelijk deel van onze provincie ligt er een zogeheten MIRT-programma (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport) waar voorlopig een streep doorheen getrokken dreigt te worden. "Wij zijn hier erg van geschrokken en maken ons grote zorgen", klonk het vanuit de acht gemeenten die zich daar hebben verenigd in de regio Rivierenland. De verbreding van de A2 tussen Deil en Vught is daar iets waar niet alleen de snelweggebruikers, maar ook de dorpskernen naar smachten. "De kernen gaan gebukt onder het sluipverkeer dat de files op der A2 probeert te vermijden."
We weten dat kabinet in een lastig pakket zit, maar aan de andere kant hebben we ook te maken met ongelukken, met filedruk en daar moet ook wat mee gebeuren
Maar hoe realistisch is het om te denken dat de minister gehoord zal geven aan de oproep? Zijn bewegingsruimte is beperkt en naast de drie Gelderse verkeersaders zijn er nog 11 andere projecten in de ijskast gezet. Hij kan ze moeilijk allemaal tegemoet komen. "We weten dat kabinet in een lastig pakket zit, maar aan de andere kant hebben we ook te maken met ongelukken en met filedruk, daar moet ook wat mee gebeuren. Daarom denken we mee met de minister en zeggen we: pak nu niet het hele knooppunt A1/A30 aan, maar alleen de zuidkant. Als we dat al doen, dan kunnen we in ieder geval het verkeer laten doorrijden. Dan zijn we van een bots-bocht en een hele ingewikkelde constructie af. "

In een reactie laat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten dat de minister zich bewust is van de gevolgen van het stopzetten van de projecten. "De komende weken en maanden breng ik de gevolgen van het pauzeren van de projecten in afstemming met de regio’s nader in beeld", luidt de reactie van minister Harbers. Daarnaast wijst het ministerie op het feit dat de projecten al enige tijd op pauze staan vanwege de stikstofproblematiek. Over het gefaseerd aanpakken van bijvoorbeeld de A1/A30 kan het ministerie nog niets zeggen. "Ook voor de aanpak van alleen de zuidzijde zal waarschijnlijk eerst een stikstofprobleem opgelost moeten worden."